Yakitori

 
 
Ibland får man lyxa till det även på tisdagar. Jag har planerat att äta denna rätt ganska länge nu då jag hade alla ingredienser men sen har tiden ej funnits. Men nu tog jag mig tid och lagade denna japanska rätt. Jag är extremt förvånad över att jag faktiskt lyckades. Oddsen var inte på min sida då jag är typical svensson "kocken", spaghetti och köttfärssås is the thing. Men nej nu fick jag för första gången göra en sås på vin! Som de flesta vet så är jag ingen direkt storsmakare av vin och har med handen på hjärtat inte öppnat en enda vinflaska i mitt liv, (jag tycker nog inte kirflaskans skruvkork räknas, annars hade jag öppnat några i alla fall). Men detta var sjukt spännande att få testa på. Brukar inte gilla soya men i kombinationen av de andra ingredienserna så blev det gott! 
 
Recept:
400g kycklingfilé
4 små salladslökar
olja
 
Sås:
japansk soja 1,5 dl
vin vitt eller rött 1dl
farinsocker 1/2 dl
riven ingefära 1tsk
 
Börja med att blötlägga grillspetten i 15min, trä sedan på kycklingen och löken. Efter detta blandar man såsen och värmer på den. sedan penslar man kycklingen med olja och för in i ugnen. Efter ca 3 min pensla på såsen på spetten. Gör detta en gång till. Total tid i ugn 10 min. Tips är att koka riset samtidigt :)
Voila använd resten av såsen på riset sen!
 
//Bekka

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback

Instagram RSS 2.0